• +32 497 68 90 55
  • info@grow4health.be

Waarom je dieetpoging telkens faalt

Waarom je dieetpoging telkens faalt

Je bent niet tevreden over je gewicht en wil enkele kilo’s kwijt. Op internet heb je gelezen dat suikers en koolhydraten slecht zijn dus start je maandag met volle moed aan je dieet zonder brood, pasta, of zoete gebakjes… Maar dan passeert het leven! Je moet overwerken op je job, en hebt geen zin meer om te koken ’s avonds, je wordt uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje waar ze, jawel, frietjes serveren,… Dus na 1 of 2 weken geef je de strijd alweer op omdat je dieet toch al ‘om zeep’ is. Waarom lukt het je dus niet op af te vallen? Verschillende zaken zijn hier van tel.

Fat loss basis

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten wat tot gewichtsverlies leidt… Namelijk een caloriedeficiet. Je eet tijdens een dieet minder dan je nodig hebt en daardoor val je af. Hoeveel moet je dan minder eten? Wel een halve kilo vet is 3500 calorieën, verdeeld over een week is dit elke dag 500 calorieën. Daarom is consistentie belangrijk. Indien je 4 dagen in de week 500 kcal te weinig eet, maar in het weekend op je caloriebehoud zit of erover gaat door dat ijsje, wijntje, enzovoort dan heb je alsnog niet voldoende om een halve kilo af te vallen per week. Klinkt simpel? Is het ook, maar er kunnen veel zaken een stokje tussen steken.

Je bent niet échte gemotiveerd

Wees eens eerlijk met jezelf en kijk eens ik welke mate je écht gemotiveerd bent om af te vallen? Want zelfs al zijn het ‘slechts’ enkele kilo’s, het is nog steeds consistent eten en met momenten neen zeggen tegen bepaalde zaken, dus moet je motivatie wel van diep komen. Intrinsieke motivatie, ofwel een motivatie die echt vanuit je zelf komt, aka niet ‘ik wil er goed uit zien in bikini’, maar ‘ik voel me echt zwaar en wil er iets aan veranderen’. Misschien ontgun je jezelf al enkele jaren of maanden zaken omdat je bijna niks durft te doen, zoals naar strand gaan, naar zwembad gaan met manlief of de kindjes of je hebt misschien moeite om mee te spelen met de kindjes? Deze motivatie is niet alleen de reden waarom je start met een dieet maar ook de voornaamste reden om vol te houden. Schrijf deze ergens op en als je het moeilijk krijgt, kijk dan terug naar de reden waarom je bent gestart.

Je hebt te veel stress

Als je een dieetfase in gaat gebeurd dit best in optimale omstandigheden. Daaronder versta ik, niet te veel stress door werk, het leven, geld, of andere zaken. Waarom? Stress is een beïnvloendende factor in het slagen van een dieet. Als je hoofd er niet naar staat is voeding en training niet je eerste prioriteit en laat je dan ook al sneller steken vallen. 1 steek af en toe gaat geen groot verschil maken, maar als je maar slechts 4 van de 7 dagen dieet, en slechts 2 van de 4 keer naar de training gaat en dit voor enkele weken na elkaar… Dan kan je al snel raden wat het resultaat zal geven. Zorg er dus voor dat als je start met een dieetfase, je er ook echt mentaal klaar voor bent.

Sociaal netwerk

Een sociaal netwerk hebben die je ondersteunt is ook belangrijk. Vooral het gezin is belangrijk. Je man of vrouw die je ondersteunt, de kinderen die eventueel mee doen. Als je telkens weerstand krijgt vanuit je nabije omgeving (kinderen die elke dag snoep eten, man/vrouw die elke dag chips eet, collega’s die eten uitdelen,…) wordt het diëten na een tijdje moeilijker. In het begin kan makkelijker neen zeggen, maar na een periode diëten wordt het moeilijker om er niet aan toe te geven. Laat dus je naaste omgeving weten dat je bezig bent met de dieet en vraag of ze je daarin ook willen ondersteunen/helpen.

Je volgt geen duidelijk plan of het plan is niet voor jou

Dit is zeer belangrijk, als niet hét belangrijkste. Als je een plan volgt, volg dit dan ook zo goed als mogelijk. Als ik een plan opmaak voor voeding en training en je volgt deze niet consistent dan zal het tot weinig resultaat leiden. Zoals ik hierboven aangaf zal je zo goed als elke dag moeten diëten, en zoveel als mogelijk de trainingsschema’s moeten volgen, want deze twee zijn in sync met mekaar.

Daarom is het ook belangrijk dat je een dieet of plan volgt dat voor jou haalbaar is. Ik ben er zelf niet zo voor om een plan te geven waarin een volledige voedingsgroep wordt weggeschrapt (zoals koolhydraten), dat lijkt in mijn ogen niet echt haalbaar, omdat namelijk veel bewerkte producten een hoop koolhydraten bevatten, ook als je ergens naar toe gaat is keto een lastige levensstijl om te blijven volhouden.

Natuurlijk kan je geen dieet volgen van enkel pizza en frieten, maar soms kan je met enkele aanpassingen al ver komen in een dieet waardoor de stap niet te groot voelt. Vele mensen maken de fout op van de ene dag naar de ander hun volledige voedingspatroon om te slaan. Dit is in de meeste gevallen moeilijk vol te houden en biedt dus geen lange termijn oplossing.

admin