Grow 4 Health

Contact opnemen

Volgen

+32497689055

©2019 door Grow4Health.

Haal je altijd resultaat met een personal trainer?


Het antwoord op de vraag of je altijd resultaat haalt met personal training is: 'het hangt ervan af'.


EIGEN INZET


Ja, het hangt van veel factoren af of je resultaat haalt met personal training. In eerste instantie hangt het af van het soort programma of begeleiding die je kiest. Kies je voor een online trainingsprogramma of voor een programma waarbij je zoals bij mijn 'Grow 4 health', slechts 1 keer per maand samen komt om te trainen, dan wordt in een zekere zin redelijk veel zelfstandigheid van jou verwacht. Ik (of andere personal trainer) maken voor jouw een plan en het is jouw verantwoordelijkheid in welke mate jij je daaraan houdt.


Als je namelijk je programma niet goed volgt (qua voeding of je traint niet optimaal) dan kan dat je resultaten vertragen, of zelfs boycotten. Het is dan ook belangrijk dat wanneer je kiest voor een online programma, jij voor jezelf nagaat in welke mate je 'voelt' waar je nood aan hebt. Heb je het in het verleden telkens moeilijk gehad om je aan schema's te houden? Dan is het misschien wel verstandiger om te kiezen voor een programma waarin er meer face-to-face contact is met de trainer/coach. Zo krijg je een extra push om toch te trainen en zijn er meer gesprekken/opvolging rond voeding ook mogelijk. Dikwijls kosten deze programma's ook al iets meer geld, wat niet altijd slecht is, want dan ben je extra gemotiveerd om toch je best te doen gezien de investering die je hebt gemaakt.


Het voordeel van een intensiever programma, waarin je mekaar wekelijks enkele keren ziet, is dat je qua training alvast niet veel kan 'cheaten'. Je gaat naar de afspraken, de personal trainer garandeert dat een correcte opvolging van je techniek, waardoor je telkens een goede output van je training hebt. Het laat ook sneller toe om aanpassingen te maken in je schema, als een oefening jou niet goed past of lukt. Daarnaast kan er ook meer worden gepeild naar je eetgewoonten. Als die niet goed verlopen, kan de trainer je een pep-talk geven of wat extra tips/advies over hoe je bepaalde problemen beter kan aanpakken.


Dit wil niet zeggen dat een online programma niet kan werken. Het kan zeker werken, maar daar heeft de trainer minder invloed op je resultaat omdat het volledig afhangt van de inspanning die jij levert. Het hangt dus af van jou motivatie en discipline in welke mate je een geslaagd resultaat zal hebben bij de personal trainer.


FACTOREN BUITEN EIGEN INZET


Daarnaast zijn er ook enkele factoren die je resultaat bepalen naast de eigen inzet ook. Als personal trainer moet je namelijk, zeker in het begin, een beetje uitzoeken hoe bepaalde mensen reageren op bepaalde technieken. Eveneens qua voeding reageert de één anders dan de ander. Het is zoeken naar wat werkbaar is voor jou en voldoende opvolgen zodat er op tijd aanpassingen kunnen gebeuren als iets niet werkt. Er is wel een baseline van wat werkt voor 'de meeste' mensen, maar dat wil daarom niet zeggen dat jij voldoet aan die zelfde baseline. Misschien schiet je eronder, misschien schiet je erover. Je metabolisme speelt hierin ook een grote rol, maar daarover in een andere blog meer. Naast je metabolisme speelt ook slaap en stress een grote rol in het behalen van resultaat of net niet.


Verder zullen je kennis van zaken over voeding en training je verder helpen om je 'empowered' te voelen over je eigen proces en vooruitgang. Je hoeft absoluut geen dokter te worden en alles te kennen over anatomie, fysiologie en biomechanica, maar de basis over wat nu precies leidt tot gewichtsverlies of spieropbouw, is geen overbodige kennis. Daarom hecht ik veel belang aan jou de ins- and- outs te leren over voeding en training, zodat je beter bewapent bent over de beslissingen die je neemt. Je hebt meer autonomie als je weet waarom je iets moet doen.


Zo voelde ik mij enorm empowered na mijn opleiding als personal trainer. Met de nieuwe kennis die ik had opgedaan rond voeding en training, voelde ik mij meer gemotiveerd om zaken beter op te volgen, zowel in mijn training als mijn voeding. Dit resulteerde dan ook snel in een goed mooi resultaat: -5 kg in 8 weken tijd.


Conclusie


Met een goede opvolging van de coach en voldoende inspanningen vanuit jezelf, zal je zo goed als zeker resultaat halen. Het hangt ook af van jou huidige situatie en het doel dat je voor ogen hebt, hoe lang je hierover zal doen. Maar met voldoende volharding en doorzettingsvermogen, geloof ik dat iedereen zijn doel kan bereiken.