Verdik je van suiker (koolhydraten)?



Ok, de waarheid: verdik je van suiker? Neen! Maar in principe verdik je van geen enkel voedingsmiddel op zich.

Laten we eens kijken waardoor je verdikt. Hetgeen wat gaat bepalen of je bijkomt of afvalt of net op je gewicht blijft is energiebalans. Wat is energiebalans? Energiebalans is de hoeveelheid calorieën die je binnenkrijgt door te eten die in evenwicht zijn met hoeveel je uitgeeft. Calorieën krijg je binnen door je voeding en drinken. Niet enkel de suikers tellen mee! Ook de vetten en proteïne en alcohol tellen mee ;). Wat je uitgeeft wordt bepaald door je grootte, je huidig gewicht en lichaamssamenstelling (vet vs. spiermassa) en huidig niveau van beweging.

Hoe komt het dan dat je bijkomt? Je komt bij door te veel te eten. PUNT. Neen, er zijn geen geheime voedingsmiddelen die je meer doen bijkomen of meer doen afvallen dan anderen. Alles komt neer op energiebalans. Stel je volgende voor: je gaat naar de bakker en eet slechts 2 donuts op een dag voor 1 week aan een stuk en niks anders. Wat zal je zien? Je valt af! (echt waar, probeer het maar) .


Suikers of met andere woorden koolhydraten, komen in verschillende vormen: brood, rijst, pasta, aardappelen, groenten, fruit, snoep, koeken. Zoals je ziet zit suiker niet enkel in snoep en koeken, maar ook in heel wat 'gezonde' voeding. Een koolhydraat is nog steeds een koolhydraat, maar voeding zoals groenten en fruit en granen bevatten ook veel vezels en vitaminen. Groenten en fruit zijn daarnaast ook zeer volumineus m.a.w. je kan er veel van eten voor weinig calorieën. Voordeel hierbij is dus naast alle vitaminen en mineralen en vezels, dat je er ook verzadigd van bent. Daarnaast bevatten koeken en snoep dikwijls heel veel calorieën voor slechts een klein stukje (een koekje telt al snel 140 calorieën, dus als je er enkele eet telt dat al snel op EN je bent er niet van verzadigd) . Daarom dat je best geen dieet van twee donuts eet, zelfs al zou dat dieet werken ;).


Daarnaast brengt het eten van koolhydraten nog een ander voordeel mee: het is de verkozen brandstof van je lichaam. Je lichaam heeft dus een voorkeur voor koolhydraten voor alle dagelijkse activiteiten en sport. Het is snel beschikbaar in het bloed doordat je het eet en je lichaam dus niet eerste de moeite moet doen om ze zelf te maken. Het stimuleert ook spieropbouw als je het combineert met krachttraining, omdat het zo je eiwitten in je lichaam bespaart.

Maar hoe komt het dan dat ik op andere sites/blogs lees dat suiker slecht is?


Omdat deze mensen denken dat de hormoon respons (stijging van insuline en dus bloedsuikerspiegel) superieur is aan de wetten van energiebalans (wat het dus niet doet). Verschillende studies waarbij verschillende diëten (weinig koolhydraten, weinig vet) werden vergeleken en waarbij de calorieaantal en proteïne in rekening werd gebracht hebben geen verschil getoond in resultaat naar gewichtsverlies toe. Het maakt dus niet uit of je low carb (= laag in koolhydraten) gaat of low fat (=laag in vetten). Je kiest waarbij jij je goed voelt en wat je lang kan volhouden.


Ik wil even een anekdote met je delen om aan te tonen dat insuline geen invloed heeft op je gewichtsverlies.

Toen ik in mijn laatste jaar van universiteit zat had ik tijdens mijn stage wat te veel gegeten (lees: koekjes, snoepen, broodjes,...) Ik was een goede 4 kilo bijgekomen op minder dan 2 maand tijd! Ik ging nog op reis en wou dus nog snel even enkele kilo's kwijt. Wat heb ik gedaan? Een fruit 'detox' (ja, hoe zot verzinnen ze het?) Ik had het online gevonden en dacht "ik lust fruit, ik ga dat proberen!". Dus met volle moed startte ik aan de week met mijn 2 doosjes fruit. Ik at 's morgens grote portie fruit, 's middags een grote portie fruit en dan 's avonds nog een keer of soms at ik mee met het gezin (gewoon een stukje vlees met wat aardappelen en groenten). En dat was alles wat ik heb gegeten. Ik heb dit ongeveer 2 weken volgehouden, en ja, met resultaat! Ik was 2-3 kilo afgevallen. Weliswaar was een groot deel hiervan waarschijnlijk vocht en ook wat spiermassa, maar zeker ook wat vetmassa!


DUS ondanks alle suikers in fruit die zorgen voor een bloedsuiker spiek, daalde mijn gewicht toch aanzienlijk, doordat ik minder at (= energiebalans).


Eat that donut!


Dus, schrik niet weg van suikers of koolhydraten! Op het einde van de rit maakt het niet uit wat je eet, zolang je zorgt dat je minder eet dan je nodig hebt komt het goed! Zorg voor een gezonde balans door hoofdzakelijk voedzame producten te eten, dan kan af en toe een treat er wel van af ;).


Wil je meer weten? Schrijf je in voor de gratis e-mailcursus.



Grow 4 Health

Contact opnemen

Volgen

+32497689055

©2019 door Grow4Health.