Waarom je plots niet meer afvalt


Als je al eens een dieet hebt gevolgd dan heb je het ongetwijfeld al eens meegemaakt: een plateau. Je gewicht zakte mooi in het begin, maar plots gaat het zeer traag of stopt het zelfs volledig. Dit komt doordat je lichaam zich heeft aangepast aan je nieuwe situatie.



Hoe komt dit?

Laten we starten bij het begin. Zoals ik hier al uitlegde, bepaalt energiebalans of je gewicht afvalt, behoudt of verhoogd. Als je gewicht behouden blijft eet je even veel als je beweegt, als je afvalt eet je minder dan wat je lichaam nodig heeft en zal het dus aan je (vet) reserves komen voor energie.

Maar je lichaam wil dit helemaal niet en zal zich hiertegen verzetten. Wat er dan gebeurt is dat je metabolisme wat gaat vertragen... Niet super dramatisch, maar toch een verschil. Uit onderzoek blijkt dat dit ongeveer rond de 5-10% is gemiddeld. Hoe langer en hoe strenger je dieet, hoe groter het effect en hoe meer je metabolisme zal zakken. Dit heten ze metabolische aanpassing. Het is geen metabolische schade! Je metabolisme zakt tijdelijk, maar is niet beschadigd en kan dus ook gewoon 'normaal' worden van zodra je terug meer eet.

Maar naast dit fenomeen zal je lichaam zich ook verdedigen door zuiniger om te gaan met de beschikbare energie. Dit betekent dat de activiteiten die je doet (zoals cardio), je lichaam minder zal verbruiken voor die zelfde workout te voltooien.

Daarnaast zal je lichaam ook besparen door je onbewuste handelingen en stappen en dergelijke ook te verlagen. Dit is moeilijk te controleren doordat dit dikwijls dingen zijn die je onbewust doet (zoals tikken met je voet, kleine bewegingen op je bureau, een extra keertje opstaan om iets te halen,...)

Al die zaken zorgen ervoor dat je energie in vs energie uit wijzigt. Je energie die in gaat (voeding) blijf nog steeds hetzelfde, maar je beweegt minder, je lichaam is efficiënter en je metabolisme zakt. Dit zorgt ervoor dat je energie tekort opeens geen echt te kort meer is.

Hoe dan verder?

Als je een plateau geraakt kan je enkele zaken doen: je kan nog minder eten of nog meer bewegen of een combinatie van beide. Dit zorgt ervoor dat je blijft progressie maken.

Let er wel mee op dat je niet te laag zakt en zorg er ook voor dat je op tijd even een 'break' van diëten in last. Dit kan je doen door een periode (2 weken tot enkele maanden) terug op behoud te eten. Lees: je behoud zal op dit punt ook veranderd zijn (lager) dan normaal. Als je minimum vet wil bijkomen, kan je best voorzichtig eerst naar je nieuw behoud gaan en dan van daaruit telkens kcal verhogen tot ongeveer theoretisch behoud.

Als je dan een goede periode terug in behoud hebt gezeten en je wil nog meer afvallen kan je terug enkele maanden diëten. Dit proces kan je blijven herhalen tot je op jou ideaal gewicht bent gekomen.

Het vraagt wat geduld op deze manier, maar het is wel een gezonde en houdbare manier om gewicht te blijven verliezen en het verloren gewicht eraf te houden.


Grow 4 Health

Contact opnemen

Volgen

+32497689055

©2019 door Grow4Health.