Welke training of sport is best om af te vallen?



Je bent hier misschien omdat je enkele kilo's wil afvallen en je bent dus op zoek naar welke sport hiervoor het best is.


Laat mij je al vertellen dat je met sporten alleen meestal niet tot het gewenste resultaat zal komen. Voeding is HET belangrijkste element in het zien van resultaat (op vlak van gewichtsverlies of bodycompositie). We gaan dus eerst en vooral moeten kijken naar wat het doel is dat je wil bereiken voordat we kunnen overgaan naar welke sport het best is voor jou.


Moet ik sporten?


De vraag is of je al dan niet MOET sporten. Sporten is zeker niet verplicht, maar wel aan te raden voor een betere cardiovasculaire gezondheid (hartgezondheid). Daarnaast is het ook bewezen dat sporten heel wat andere gezondheidsvoordelen met zich meebrengt zoals verminderde kans op bepaalde kankers enzovoort.


Maar hoef je je daarom uren in het zweet te werken? Dat niet meteen. Een actieve levensstijl zou ook al zeer goed zijn. Dat zijn gemiddeld 10 000 stappen per dag. Sommige mensen komen hier gemakkelijk aan, andere minder gemakkelijk en raad ik dus aan om rustig aan te starten met je stappen met 2000 te verhogen en zo telkens op te bouwen eens je gewoon bent aan je nieuwe stappen tel.


Kiezen welke sport


Ok, je weet nu al dat sporten bepaalde voordelen heeft, maar welke kies je dan? Dat hangt af van je doelen. Wil je afvallen, wil je er gespierder/toned uitzien, wil je beter worden in bepaalde sporten? Hier zal veel bepalen welke sport en welke methode best voor jou is. Ik overloop ze hier allemaal voor jou.


Krachttraining


Krachttraining is mijn go to om je lichaamscompositie te ondersteunen. Het geeft de kans om je lichaam te shapen, om te zorgen voor mooie vormen en een 'toned' look. Naast het aestetisch aspect van krachttraining kan het ook worden gebruikt om bepaalde sportieve doelstellingen te behalen, zoals het verbeteren van performance. Het effect van krachttraining hangt dus af van het soort programma dat de coach voor je schrijft. Het is dan ook belangrijk om voor jezelf een duidelijk doel te stellen waaraan in een periode van minimum 3 maand kan rond gewerkt worden om bepaalde kwaliteiten te benadrukken.


Cardio training


In cardio onderscheiden we twee hoofdvormen die dikwijls worden voorgeschreven, namelijk LISS en HIIT.


LISS is Low Intensity Steady State training met andere woorden een training op lage intensiteit zoals doorstappen. Meestal zitten we hier in een lagere hartslag zone omdat dit de vetverbranding zou stimuleren.


HIIT is High Intensity Interval Training en staat gekend voor zijn 'afterburn' effect. Korte krachtige workout van ongeveer een half uur waarin je vol uit gaat afgewisseld door korte pauzes in rust. Hierdoor zou je na verbranden. Ondertussen heeft onderzoek al aangetoond dat het effect hiervan beperkter is dan eerst gedacht (geen 24 uur erna maar eerder 20 minuten).


Daarnaast heb je ook nog groepslessen of hardlopen en andere die dikwijls tussen in beide vallen.


Bij het kiezen van je cardio training kijk dan vooral naar wat jij leuk vindt en kan volhouden. Van al die soort trainingen zal je positief effect merken op je gezondheid en fitheid. Het voordeel van cardio training is dat je veel calorieën verbrand in een korte tijd. Zeker in combinatie met een dieet zal dit zijn effect niet missen.

Krachttraining is altijd een plus voor gelijk wel doel, al zal je wel best kijken naar een coach die je het best kan begeleiden naar jou specifieke doel (aestetisch of sportspecifiek).

Grow 4 Health

Contact opnemen

Volgen

+32497689055

©2019 door Grow4Health.